søndag 11. september 2011

Hekletrøbbel, atter en gang

Under etiketter ut på siden her, ser jeg at hekling er det temaet som oftest blir tatt opp av meg. Litt overraskende, selv hadde jeg holdt en knapp på sutring. Sutring har imidlertid rykket ned til tredjeplass, etter en bekymringsfull lang tid på andreplass. Det er jeg fornøyd med, negativ er jeg tross alt ikke.

Men i dag er jeg nok litt negativ. Hekletrøbbel er irriterende greier, selv om det hele startet med noe så koselig som besøk av Namaste i fjor høst. På en eneste kveld lærte nemlig Namaste meg å hekle tøfler. Trodde jeg. I ettertid betviler jeg hvor mye innlæring som fant sted, og vektlegger heller Namastes tette oppfølging, kombinert med en ukjent mengde rødvin. Resultatet ble imidlertid upåklagelig, en snaisen tøffel i utmerket utførelse. Rett før Namaste dro om søndagen, skrev jeg i all hast ned oppskriften, med håp om å enkelt og greit kunne smelle sammen tøffel nr to på egenhånd.

Her er oppskriften.


Hm?


Eller skal vi heller kalle den "oppskriften"? For denne skjønte jeg lite av, da jeg gledesstrålende fant den igjen for noen uker siden. Leste ikke så nøye på den da, men viste den stolt frem til Eple litt siden, og annonserte at nå var vi klare for masseproduksjon her. Nuvel. Ved nærmere ettersyn består den av setninger som "1 og 1 i hver så langt som nødvenidg. Bretter, teller fem, skjøten under, (tegning av 6 sirkler) og rundt til andre siden"

To par totalt uforstående par øyne møttes, og jeg skrinla umiddelbart tanken om tøffel nr to. Men, tenkte jeg etterhvert, det må jo være mulig å resonnere seg frem til resten av tøffelen, hvis man bare titter grundig nok på tøffel nr 1.
Tja. Jeg tenker vi lar bildene tale for seg.

Her er tøffel 1. Legg merke til den jevne kanten på siden.


Jevnt og fint. Rødvinsflekkene er på andre siden.


Tøffel 2. Legg merke til den ujevne kanten på siden. Som i tillegg er blitt langt lavere enn på tøffel 1. Andre siden er enda verre.


Burde tatt bilde av andre siden, denne er jo eksemplarisk i forhold. Mulig det er rødvinsflekker der også, denne tøffelen har imidlertid større problemer enn et par rødvinsflekker.


Men jeg nekter å gi meg. Det ville være å gi ettter for hånlatteren jeg hører fra Tøffel 1 hver gang jeg passerer heklekurven. Tøffel 1 føler seg nemlig sikker på å ikke bli tråkket på, all den tid tøffel to ikke er gangbar, bokstavlig talt. Men det skal tøfffel 1 bli blå for.
Derfor tenker jeg å bare hekle igjen bulkene på siden på tøffel to, slik at den blir litt jevnere, og kanskje litt høyere. Og dermed sitter på foten. Så langt er jeg ikke kommet ennnå, for dette krever en motivasjonsmengde jeg foreløbig ikke besitter. Men planen er lagt, og tøffel 1 skal ikke føle seg for trygg. Og frykt ikke, kjære lesere - jeg skal holde dere orientert, hehe.


Vil likevel tilføye at oppklarende hekleinnspill mottas med takk. Det jeg lurer mest på, er hvordan få til en jevn kant. Og fin uke til alle der ute, ekstra fin til alle som har sendt så koselige beibihilsener! Tusen takk, dere er så greie!


10 kommentarer:

  1. Hakke peiling på hekling, men må likevel sende en kommentar.

    Av en eller annen grunn leser jeg alle dine innlegg selv om det handler om ting jeg ikke interesserer meg veldig for - jeg veit jo at du skriver morsomt om det meste og jeg blei jo egentlig ikke skuffa denne gang heller selv om det var om hekling.

    Ha en god søndag med tøffelen!

    Klem fra Elisabeth

    SvarSlett
  2. He, he, å jo bare le av de herlige innleggene dine:-)
    Men hvis du vil så kan du ta deg en tur til Skjold i uken, så kan vi se på saken - uten rødvin...

    Tusen takk for superhyggelig invitasjon! Jeg kommer gjerne! Så koselig:-)
    Gleder meg masse!

    Klem, klem

    SvarSlett
  3. Nå ble jeg veldig lettet, faktisk!! Var et lite sekund redd for at du hadde klart å dekode den oppskriften. DET hadde vært skummelt imponerende!!

    Jeg heier på deg- og vet at tøffel nr 1 garantert kommer til å bli tråkket på. Fortjent. Gleder meg til du knekker hele hekletøffelkoden, for jeg vil veldig gjerne lære. Og masseprodusere. Og drikke vin- og eventuelt søle litt av den... Hold meg oppdatert, jeg stiller når du er klar!! (ser at vi nærmest sloss om selskapet ditt, er ikke det digg!?)

    SvarSlett
  4. Hehehe! Rart med slike oppskrifter som ein har krota ned, medan vi var i ein tilstand der vi forstod alt. Men så når det vert alvor, og vi skal imponere, så ser vi at skribleriene er gresk!

    SvarSlett
  5. Hi,hi...du asså, søta! Hvordan går det med den lille søte babyen...ha en fin uke som kommer;)

    SvarSlett
  6. Hahaha! Jaja, ingen fare for at du blir ein tøffelperson med det fyrste, med andre ord? ;) Eg ler litt saman med tøffel ein. Men ikkje hånlig, for eg veit eg ikkje hadde klart å laga verken nr. 1 eller nr.2 sjølv;)

    SvarSlett
  7. Jeg tror den manglende ingrediensen er rødvin. Etter et par glass sitter nok oppskrifta som støpt! (Forstår jo at det å innta rødvin akkurat nå byr på problemer for deg, men du kan jo muligens invitere en viss knasende sprø og søt frukt på besøk og få henne til å knekke koden for deg?)

    SvarSlett
  8. He he, jeg skjønner ingenting av hekling, og kan dermed ikke komme med noen kanttips eller lignende:)

    SvarSlett
  9. Ånei! Også du som ikke kan drukne sorgene i rødvinsglasset en gang! Disaster. Da er det bare en ting å si: Drit i det.
    Det gjør jeg når hekleprosjektet går meg i mot, jeg bare driter i det. Problemet er at samme hvor langt nedi kommoden jeg stapper faenskapet så synes jeg stadig jeg kan høre at det roper: Failure!Failure! Hekletøyet ligger liksom nedi skuffen og lager en diger Loser-L i panna til meg hver gang jeg går forbi.
    Alternativt kan man bare kaste det på peisen med det samme, så er hele greia ute av verden. Drastisk? Neida. Jeg kan få stor glede ut av å hevne meg over døde ting, om enn en noe kortvarig glede. Noen ville kanskje sagt at det er nytteløst å hisse seg opp over hekletøy og PC-er, men det er da sagtens bedre å sparke til PC-er enn å for eksempel å sparke til Admiraler? Ikke at jeg noen sinne ville vurdert å sparke til Admiralen min altså, jeg nøyer meg med verbal sparking i så fall. Men nå føler jeg at jeg har beveget meg langt utover mandatet, det var vel snakk om hekling? Vel. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg satt meg i bilen og kjørt til Barbro. Det må være den ultimate løsningen, for den dama er jo et håndarbeidsgeni. Uansett, lykke til med sokker og kanter og alt som er. Håper dere koser dere masse med Lillesøster!
    God helg!
    Klem fra Ellen Gazelle

    SvarSlett
  10. Plutselig lå dette innlegget øverst i bloggrollen min, enda det er lenge siden det ble publisert?! Og ikke har jeg sett det før, heller.. Hm, betyr det at du ikke oppdateres hos meg? Bra det dukket opp nå da, for dine og Eple sine innlegg er jo favoritter hos meg. Humring guaranteed, lissom:-)
    Regner med alle hekleproblemer nå er løst, og at du tråkker rundt i både nr. 1 og nr. 2.
    Klem, Elin

    SvarSlett

Pafrika og Belkini blir svært begeistret hvis besøkende legger igjen noen ord!